Saturday, February 23, 2008

تضامنا مع الشباب



ترددت كثيرا قبل ان اكتب في هذا الموضوع
يمكن لحساسية هذا الموضوع بين الشباب و البنات
الحقيقة انا قررت اني اعترض اخيرا واعمل اعتصام مفتوح مع الشباب اللي ياعيني خلاص معدوش قادرين
ياجماعة انا هتكلم عن لبس البنات في مجتمعنا العربي وخصوصا مصر
وده لانه مش كل المجتمعات العربية تعاني من المشكلة ده
في السعودية مثلا بغض النظر عن الاخلاقيات لكن سمت الزي الاسلامي النسائي جيد جدا
لكن في مجتمعات اخري مثل لبنان وغيرها اصبح اللبس غير عادي
وانا الحقيقة هتكلم عن مصر وعن بنات مصر اللي معذبين الشباب
بصراحة انا ترددت كثير كما ذكرت لكن بعد عدة مناسبات وحكايات وحواديت من الزملاء قررت اني اشجب وادين كل بنت سمحت لنفسها انها تخرج من البيت بالمنظر الفظ ده
مناظر اصبحنا نراها كأنها الواقع المأمول من البنات
وأصبحت المحجبة الملتزمة هي الغير العادية واللي مش طبيعية وقفل ..يعني زي مابيقولوا شباب الجامعة
ياجماعة فعلا بيحصل كوارث في الجامعات والكليات المصرية طبعا مش كل حاجة بسبب البنات ولبسهم
لا يعني منقدرش نقول كده لكن لها أثر كبير في نفوس الشباب وطبعا قلوبهم ههههه
يعني فيها ايه لو البنت خرجت من بيتها محترمة نفسها وريحتني من الكتابة وريحت التاس وريحت نفسها
لكن ازاي مينفعش
انا طبعا مش عايز اذكر انواع اللبس والالوان اللي اصبحت الوان والوان ..كتير ..فيه الوان والله عمري ماشفتها قبل كده لكن بدات اكتشفا اليومين دول
تقريبا كل ييوم بكتشف اما موديل جديد او لون جديد
طبعا انا كل ده بتكلم عن البنات المسلمات
انا في يوم من الايام كنت ذاهب للكلية وكان قاعد امامي بنت وكان معي احد اصدقائي وفجأة لقيناها بتطلع من الشنطة كل انواع الماكياج اللي ممكن تتخيلها
واضح انها شنطة ساحر مش شنطة بنت وبدأت تمعجن وشها طبعا وش معجون ووش صنفرة واشتغلت الله ينور
اصل هي خلاص خرجت من البيت فمعدش حد بيراقبها وكأنها تحترم نفسها من اجل والدها او والدتها فقط لكن نسيت ان فيه ربنا .. غير طبعا اللي بتكون محجبة حتي تصل للكلية وتدخل اي حمام وتخرج واحدة تانية خالص
انسانة جديدة ..لا معلش قصدي شيطانة جديدة وحواديت كتيرة وكله موجود اي حدوته عايز تسمعها قولي وانا احكيهالك
لكن كله كوم والبنات المسيحيات كوم تاني
طبعا في اشهر العبادة عندنا زي رمضان وايام ذي الحجة تلاقي اخواتنا المسيحيات من كل حدب ينسلون اشكال والوان بكل ما تحبه شياطين الانس والجن
فيا جماعة بجد ارحموا الشباب ارحموا نفسكم من المحاسبة اما الله عزوجل لما تقابلوا وجه كريم هتتنيلوا تقولولوا ايه بس
مقدرش اقول غير ربنا يهدينا ويهديكم

16 comments:

فرنسا هانم said...

هى ماشيه معايا
تانى مره اول تعليق
استحق مكأفاه الفوز

لبس البنات ده
انا لسه معلقه على الموضوع ده
وقلت للاسف الشديد البنات دلوقتى بيقلدوا ميلودى
وقنوات الغناء
المعتمده على العرى اولا واخيرا
وده بيسبب لنا كبنات حرج كبير
لان
المتكلم
يتكلم عن بنات مصر بصيغه الجمع
انا طبعا لا اقصدك
لانك لم تتحدث بصيغه الجمع
اما ما نسمعه عن بنات مصر
يشيب له الولدان
حلوه يشيب له الولدان دى

خالد حفظي said...

أولا : جزاكم الله كل خير على استجابتك الفورية لما نصحتك به في التدوينة السابقة ولا تعلم كم أثر في هذا الموقف الطيب الذي إن دل على شيء فانما يدل على نبل الخلق وسمو الغاية .. حفظك الله أخي الحبيب ... و بصراحة شديدة أنا من وقتها وأنا منتظر تدوينة جديدة لك لكي اسجل هنا إنبهاري بسمو همتك و كرم أخلاقك .. وأرجو الله عز وجل أن يجعل هذا الموقف في ميزان حسناتك يوم القيامة
ثانيا : بالنسبة لموضوع البنات فأنا الحقيقة أشعر بكل كلمة قلته لأنني أعاني من نفس المشكلة من خلال ابني الذي وصل الى مرحلة أنه أصبح يكره الذهاب للكلية مع انه في هندسة ومعروف ان البنات في هندسة عددهم قليل .. لكن نقول ايه ؟؟؟ الله يهديهن جميعا
أنا كثيرا ما اسأل نفسي حين ارى واحدة من هؤلاء : هل هذه لها اب رجل ؟؟؟ بصرف النظر عن الدين ... فما نراه خارج عن اطار الفطرة السليمة و لا يقبله رجل سوي الرجولة على بناته سواء كان مسلما او غير مسلم
أعانك الله ولدي الكريم على الصبر على طاعة غض البصر ... اللهم آمين

صيد الخاطر said...

السلام عليكم ياحمام ايه الحلاوة دي

مع اني اعرفك من مدة الا اني بصراحة متوقعتش يكون اسلوبك بالحلاوة دي

ربنا ينفع بيك

وبعدين مش عاوزك تركز أوي مع الالوانات عشان متهيسش

فرنسا سبقت بالتعليق
بس يلا خير

مع اني داخل قعدت قدام مدونتك الجميلة ساعة كاملة أتامل في جمالها

الموضوع جميل بجد

لكن المهم ياحمام

انك مثلا بما انك من ... الحركة الطلابية

تقدر تعمل انت وزمايلك حملة ضد التعري أو لنقل حملة لتوسيع البس الضيق سموها كيفما تسموها مثلا حملة لتصحيح الحجاب

كده يعني

وبجد بجد ربنا هينفع بيكم جامد باذن الله تعالى

ودعواتك ياريس

عمك ..

عصفور المدينة said...

انت راقي أوي يا محمد
على فكرة أنا قرأت التدوينة السابقة ولم أعلق وقام بالحسبة نيابة عني أستاذي ومعلمي

أما هذه التدوينة فأقول ربنا يزوجك

عصفور المدينة said...

أقول لأستاذي مهندس خالد الواد المهندس الصغير ده على ضمانتي

مدون على الطاير said...

السلام عليكم لبس البنات اااممممممممممممم واللة دى حاجة جميلة الموضوع مش اللبس طبعا بس بجد المشكلة مش فى البنات المشكلة فى الرجالة اللى معدوش رجالة ؟

عمر محمود said...

أنا آسف للدخول بدون رد ولكن غدا الصيام والقيام والدعاء ضرورى

http://yalaya3mlak.blogspot.com/2008/02/blog-post_24.html
يوم الاثنين صيام وقيام

وانتظرونى بعد غد

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

عزيزي

صاحب مدونة افاق الحرية

لو انت نظرت العيب على مين في هذا الموضوع

انا ارى انه على الاب والام الذين سمحوا لانفسهم وتناسوا ان يربوا ابنائهم على القيم الاسلامية الصحيحة
وسمحوا لهم بالخروج بهذا المنظر البذئ في رأيي
وحسبنا الله ونعم الوكيل

آفاق الحرية said...

فرنسا هانم
صحيح ماشية معاك الله ينور
ماشاء الله انا مبحسدش
بس التقليد اخطر حتي من اللبس
يعني هما لما يقلدوا ميقلدوش الا دول

آفاق الحرية said...

وطني
جزاكم الله خيرا
دعوات حضرتك

آفاق الحرية said...

عمو محمد
سلامات ياسيدي
ابق علق الاول وقعد اتامل في الجمال بعد كده براحتك

آفاق الحرية said...

عصفور المدينة
ده شرف لي ياباشمهندس اني اكون علي ضمانتك
وربنا سمع دعواتك ونتجوز ان شاء الله
ودعواتك

آفاق الحرية said...

مدون علي الطاير
سعادة محمود بيه
منور والله
هو فعلا المشكلة في الرجالة الاباء يعني
انا منتظر الموضوع اللي انت وعدتني بيه ان شاء الله
وجزاكم الله خيرا

آفاق الحرية said...

عمر محمود
جزاكم الله خيرا علي التذكرة الجميلة
وربنا يجعله في ميزان حسناتك

آفاق الحرية said...

الجمعاوي الاصيل
جزاك الله خيرا
هو فعلا العيب علي الاباء في هذا الموضوع لكن بنسبة
ولكن العيب فعلا في التربية اولا

Brocken Heart said...

اولا يا محمد انا بجد بحييك على الموضوع الجميل ده
لكن هما كده البنات
البنات يا استاذ محمد يلبسوا ضيق والكلام ده والالوانات
عشان حاجه من التلاته:
1)يا اما عشان يتعاكسوا والصنف دا بيحب لمة الولاد حواليه
2)يا اما نفسهم ان حد يتكلم معاهم ويعلقهم دا بلغتهم طبعا وان اى حد يعبرهم
3)يا اما نفسهم يشبكوا شاب حليوه كده وجاهز ويتجوزهم والاغراء دا طبعا بيبقى عن طريق اللبس الحلو والالوانات
والبويه اللى بتبقى فى وشهم
ولو جيت كلمتهم يقولولك عادي
(عادي)
هيا دي الكلمه اللى كل ما تقول لواحد على حاجه حرام يقولهالك
تالله لو كان عادي دا رجلا لقتلته

اسف انى طولت عليكم
وشكرا